Na kofeinowym dopingu

Ciekawostki, Zdrowie Tagi: , , ,
Autor wpisu: Marzena Koźbiał
Brak Komentarzy »

Z zaciekawieniem przeczytałam w zeszłym tygodniu artykuł w New York Times o działaniu kawy i kofeiny na sportowców (It?s Time to Make a Coffee Run).

Pierwsze badania testujące kofeinę przeprowadzono już w 1978 roku.  Stwierdzono wtedy, że działa jak środek dopingowy, ale uważano, że potrzeba jej aż 5-6 mg na kg masy ciała sportowca, by zauważyć efekt. Najnowsze badania dowiodły, że sportowcy odczują działanie kofeiny dostarczając organizmowi już 1mg na kg masy. Sportowcowi ważącemu 80kg wystarczy więc filiżanka ze 100ml świeżo zaparzonej kawy. Według wcześniejszych badań musiałby wypić ponad pół litra mocnej kawy lub 12 filiżanek espresso.

Kofeina działa nie tylko pobudzająco na mózg. Najnowsze badania dowiodły, że zwiększa siłę, dzięki uwalnianiu wapnia przechowywanego w mięśniach. W laboratoryjnych warunkach sportowcom udało się dzięki kawie osiągnąć wydajność większą o 20%. Naukowcy są zgodni jednak, że podczas normalnych warunków taka przewaga może wynieść “jedyne” 5%.

Tak więc do polskiego posiłku mistrza - bułki i banana należy teraz dopisać dużą filiżankę świeżo zaparzonej kawy.

Półka na kawę

Ciekawostki, Humor Tagi:
Autor wpisu: Marzena Koźbiał
Brak Komentarzy »

Czy w inny kawowy sposób niż przez rozlanie kawy można zniszczyć hardware?

Etiopski rząd konfiskuje kawę

Informacje Tagi: ,
Autor wpisu: Marzena Koźbiał
(1) Komentarz »
Etiopia - selekcja ziaren kawy.

Etiopia - selekcja ziaren kawy.

Nowy etiopski minister rolnictwa i rozwoju Tefera Derebew podjął decyzję o skonfiskowaniu zapasów kawy zgromadzonych przez eksporterów, którzy specjalnie przetrzymywali kawę, grając tym samym na wzrost jej ceny na giełdzie.

Rząd Etiopii jest przekonany, że wielu producentów kawy i eksporterów było zaangażowanych od dłuższego czasu w zmowę cenową. Złym praktykom przeszkodził w tym roku wprowadzony niedawno elektroniczny system handlu kawą. Ponieważ nowy system uniemożliwił poprzednie działania, etiopski rząd twierdzi, że eksporterzy uciekli się do innego sposobu manipulacji ceną - gromadzeniem kawy w magazynach. Przed konfiskatą rząd łącznie z premierem Melesem Zenawim próbował mediować ze wszystkimi zainteresowanymi. Wyznaczono termin, w którym eksporterzy mieli zaprzestać magazynowania kawy i dzięki temu uniknąć konfiskaty.

Przeciwko działaniom rządu zaprotestowało Stowarzyszenie Eksporterów Kawy twierdząc, że kawa była gromadzona ponieważ cena jaką eksporterzy otrzymują na rynkach międzynarodowych jest niższa od ceny zakupu kawy u producentów. Stowarzyszenie twierdzi, że winny temu jest nowy system, który zaburza krajowy rynek kawy.

W sezonie 2007/2008 Etiopia sprzedała ponad 170 tys. ton wysokiej jakości arabiki o wartości 525 mln $. Po pierwszych 6 miesiącach obecnego sezonu sprzedano 30% zawartości magazynów o łącznej wartości 70 mln $. Najbardziej znane arabiki to Yirgacheffe, Sidamo i Djimah.

Źródło: EthioBlog

Na słońce z kawą

Zdrowie Tagi: ,
Autor wpisu: Marzena Koźbiał
Brak Komentarzy »

Kolejna informacja o dobroczynnym działaniu kawy! W Journal of Investigative Dermatology opublikowano podsumowanie badań, z którego wynika, że picie kawy zmniejsza ryzyko wystąpienia nieczerniakowego nowotworu skóry.

Pozytywne działanie kawy w tej materii zaobserwowano już jakiś czas temu na myszach, a obecne badania potwierdziły, że kawa podobnie oddziałuje na ludzkie komórki.

Naukowcy są przekonani, że kofeina chroni skórę przez zablokowanie przesyłania informacji w komórce prowadzące do mutacji i powstania nowotworów - takiej obserwacji dokonano wśród osób narażonych na ekspozycję na promieniowanie UV. Jest możliwe, że w przyszłości kofeina będzie w stanie skutecznie chronić komórki skóry lub nawet odwrócić zniszczenia powstałe na skutek promieniowania UV.

Dlatego na plażę w tym roku nie tylko z kremem, ale również z kawą ;)

Kawa zmniejsza ryzyko udaru

Zdrowie Tagi: ,
Autor wpisu: Marzena Koźbiał
Brak Komentarzy »

Po japońskich badaniach, w których stwierdzono, że picie kawy zmniejsza u mężczyzn ryzyko wystąpienia raka przełyku, mam w końcu dobrą wiadomość dla pań. Badania prowadzone w USA wykazały, że picie kawy zmniejsza również ryzyko udarów mózgu.

Obserwacją trwającą 24 lata objęto 83 tysiące kobiet. Kobiety pijące dziennie 4 lub więcej filiżanek kawy chorowały średnio o 20 % rzadziej w porównaniu do kobiet, które piły kawę raz w miesiącu. Kobiety pijące codziennie od 2 do 3 filiżanek chorowały o 19% rzadziej, a pijące od 5 do 7 filiżanek zmniejszały ryzyko udaru o 12%.

Prawdopodobieństwo udaru zmniejszało się również (aczkolwiek nieznacznie) w przypadku palaczek. Kobiety niepalące, pijące dziennie 4 filiżanki kawy chorowały o 43% rzadziej podczas gdy palaczki pijące tyle samo kawy zmniejszały ryzyko tylko o 3%.

Naukowcy podkreślili, że dobroczynne działanie kawy w żadnym razie nie równoważy szkodliwości palenia. Kawy, mimo tego, że zmniejsza ryzyko zachorowania nie można traktować jako środka przeciwudarowego. Jeżeli ludzie chcą zmniejszyć ryzyko udaru powinni zmienić swój styl życia: rzucić palenie, jeść więcej owoców, warzyw i pełnych ziaren - powiedział Rob van Dan z Harvard School of Public Health and Brigham and Women’s Hospital.

Inne napoje - takie jak herbata oraz kawa bezkofeinowa nie zostały powiązane z mniejszym ryzykiem wystąpienia udaru.

Źródło: Physorg.com

Food & Drink Blogs
Agencja Interaktywna Grupa PTR