Picie kawy zmniejsza ryzyko raka macicy
Zdrowie Tagi: naukaAutor wpisu: Marzena Koźbiał (3) Komentarze »
Naukowcy z Instytutu Karolinska podali do wiadomości, że picie kawy zmniejsza ryzyko wystąpienia raka macicy. Ze szczegółami badań trwających przez ponad 17 lat można się zapoznać w listopadowym wydaniu International Journal of Cancer .
Przed szwedzkimi naukowcami wpływ spożycia kawy na występowanie raka szyjki macicy badali Włosi oraz Japończycy. Pierwsi zauważyli, że każda filiżanka kawy zmniejsza ryzyko zachorowania na raka macicy o 7%. Japończycy natomiast stwierdzili, że w grupie kobiet wypijających codziennie co najmniej trzy filiżanki kawy prawdopodobieństwo wystąpienia nowotworu spada o 62%. Podobne badania prowadzili również Amerykanie z Roswell Park - przy tym typie nowotworu zanotowano zachorowalność mniejszą o 53% wśród osób, które regularnie wypijają przynajmniej cztery filiżanki czarnej herbaty lub kawy.
Badania nadzorowane przez Instytut Karolinska przeprowadzono na grupie 60 634 Szwedek na przestrzeni 17 lat. Porównano zachorowalność wśród kobiet, które deklarowały picie trzech i więcej filiżanek kawy z grupą kobiet pijących jedną filiżankę dziennie lub mniej. Panie z pierwszej grupy chorowały o wiele rzadziej od koleżanek deklarujących mniejszą ilość wypijanej kawy.
To nie pierwsze badania, które mówią o dobroczynnym działaniu kawy. Wcześniej naukowcy stwierdzili, że picie małej czarnej zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu wątroby i nerek.
Powiązane wpisy:
Kawa poprawia pamięć? | Czy dzieci powinny pić kawę?





Ostatnie Komentarze